29-08-2019 - BN de Stem
Oosterhout kan aan de slag met de ontwikkeling van Everdenberg Oost. De Raad van State heeft groen licht gegeven aan het ontsluitingsplan voor het bedrijventerrein. De gemeente gaat de infrastructuur en ontsluitingswegen aanleggen, zo laat een woordvoerder weten.
Een aantal bewoners van de Heistraat en Vereniging Belangen Oosteind (VBO) waren naar de rechter gestapt. Zij wilden van de gemeente zwart op wit de toezegging dat de ontsluitingsweg naar de N629 eerst aangelegd wordt, terwijl daarna pas de bedrijven komen. Volgens de bezwaarmakers was dit niet keihard in het bestemmingsplan opgenomen.
‘Opsteker bedrijvigheid‘
Daarop nam de gemeenteraad van Oosterhout een nieuw besluit. Daarin staat duidelijk dat bedrijvigheid pas plaatsvindt nadat de ontsluitingsweg is aangelegd. Voor de rechter is dat voldoende. ,,Dat is vooral een opsteker voor de bedrijvigheid in Oosterhout, want bedrijven staan te springen om zich hier te vestigen”, reageert de gemeentewoordvoerder. ,,Dat er ruimte komt is goed voor die bedrijven, voor de lokale economie en de werkgelegenheid. De voorkeur van de gemeente gaat daarbij uit naar lokale en regionale bedrijven die willen verhuizen en uitbreiden. De nadruk ligt daarbij op mkb, bedrijven die werkgelegenheid inbrengen en logistieke bedrijven.”
Onderhandelingen
Begin 2020 worden vermoedelijk de eerste koopcontracten getekend. Projectontwikkelaar is Roozen van Hoppe. De gemeentewoordvoerder: ,,Parallel aan de aanleg van de openbare ruimte gaat de verkoop van kavels van start. Nog niet alle gronden zijn al in eigendom van de gemeente. Er wordt hier en daar nog onderhandeld.”
‘Vinger aan de pols‘
De VBO had graag gezien dat de gemeente pas met Everdenberg-Oost zou zijn begonnen als de nieuwe N629 klaar is. Daarop hoeft niet gewacht te worden. ,,We zijn in afwachting van het plan van de gemeente voor de ontsluitingsweg”, zegt Vincent van Gils (VBO). ,,We houden in elk geval een vinger aan de pols.” Volgens hem heeft de tijdelijke ontsluitingsweg wel haken en ogen. ,,Je krijgt een extra aansluiting op de Heistraat (N629), die toch al bekendstaat als hotspot betreft het aantal ongelukken. Voor het fietsverkeer betekent dit een extra kruising.” Daarnaast is de Heistraat een hele drukke weg met veel vrachtverkeer. Volgens de rechter blijkt uit verkeersonderzoeken dat de extra wachttijd bij de nieuwe ontsluiting ‘verwaarloosbaar‘ is; het gaat om gemiddeld zes tellen wachttijd.